Ekaterinas utställning omtyckt av lokala pressen

Så skriver Norrköping Tidningar om Ekaterina Zelenenkayas utställningen på ABF:
 

Dubbelnaturer på Bergslagsgården

 

- Jag målade när jag var liten. Nu har jag tagit upp det igen och de här bilderna är gjorda under det senaste året. Man kan säga att de innehåller en del av allt som funnits i mitt huvud sedan jag kom till Sverige, säger den 27-åriga debuterande utställaren som kom till Sverige för tre år sedan.

Hennes utställning heter Natur. Och då handlar det inte enbart om landskapet utan också om människans inre natur. Här finns bilder av det östgötska landskapet: en kyrka i Ryd, vägen mellan Linköping och Norrköping eller en nattlig barrskog mot en klar, stjärnbeströdd himmel.

- Det är en svensk skog men titeln syftar på det sibiriska Magadan, säger hon och pekar sedan på en bild på den motstående väggen som visar en väg genom ett landskap.

- En dag när jag var på väg till Linköping var ena sidan av vägen ljus men på andra sidan var det dimma och mörkt.

På hennes målning kan man se de solbelysta åkrarna och en dimbeslöjad måne på varsin sida om vägen, som också kan tolkas som en levnadsväg slingrande mellan ljus och mörker. Ekaterina Zelenenkaya håller med om att flera av hennes målningar kan tolkas symboliskt. Ibland är det lätt att tyda, andra gånger dunklare.

Bilden av en kvinna som knäpper upp sin blus för att avslöja att hennes kropp är ett landskap tillhör de lättolkade. Landskapet visar ett solrosfält mot en blå himmel prydd med enstaka vita moln.

- Jag har delvis ukrainsk bakgrund, det här är ett sätt att visa den. Inte bara att färgerna – gult och blått – är ukrainska, de visar också hur det kan se ut där, säger Ekaterina Zelenenkaya som kommer från en förstad till Moskva.

Men om framtiden består i skrivande eller målande vet hon inte.

- Ibland är det lättare att uttrycka saker i ord, ibland med bilder.

Hon har under året tagit sin masterexamen i engelska och siktar på att snart ha en lärarlegitimation och få ett riktigt "jobb" som lärare. Nu undervisar hon i ryska och det var via kontakt med den ryska föreningen Privet som håller sina möten hos ABF som hon fick frågan att ställa ut. Hennes målningar visas under hela november.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0