FÖRELÄSNING I HEDVIGS KYRKA

 Den 6 maj höll jag en föreläsning i Hedvigs kyrka. Temat, som hade förslagits till mig, var "Från Ryssland till Norrköping". På föreläsningen visade jag att Sverige och Ryssland är grannar och att vi har mycket gemensamt. Jag berättade att i Ryssland läser man böcker av svenska författare och svenskarna har möjlighet att läsa rysk litteratur som de kan hitta på biblioteket på olika språk. Jag berättade att ryska barn tycker om Astrid Lindgrens verk och gärna tittar på tecknade filmer, gjorda efter skandinaviska sagor. Dessutom informerade jag om att på Cnema kan man gå och titta på liveframträdanden från Bolsjojteatern och på De-Geer hallen kan man lyssna på rysk klassisk musik.
 Jag berättade om Rysslands natur och kultur, om människornas lidande under Andra världskriget och om önskan att leva i fred och harmoni med alla folk i världen. Jag berättade att det som visas på tv är förvrängt och att rollen av Röda armén beskrivs felaktigt samtidigt som USAs och Storbritanniens roller i befrielsen av Europa förhöjs.  
Jag ställde följande frågor till auditoriet: "Varför befriade inte de här länderna Europa 1939-40, när det var ockuperat? Då skulle Hitlers armé inte ha tågat in i vårt land. Varför väntade de tills vår armé var i utkanten av Berlin?" Jag fick inget bra svar, men jag hoppas att det fick folk att tänka efter. "En droppe vässar stenen" säger ett ryskt ordspråk. Det odödliga regimentets marsch, bilder och artiklar på nätet visar att droppar blir häftiga floder som i sin tur blir hav. 

 

Text och bild Olga S.

Översatt av  Ekaterina V.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0