Segerdagen

Firandet av 70-årsdagen av Andra världskrigets slut hölls på ABF med 80 människor som är intresserade av händelserna under det Stora fosterländska kriget. Där samlades inte bara människor från nästan alla republikerna i det forna Sovjetunionen utan också från Storbritannien, USA och Serbien. Språkcirkelns studenter som också är intresserade av Ryssland kom till kyrkan för att lyssna på föreläsningen om Ryssland och till ABF att fira segerdagen.
Hallen var dekorerad med Rysslands och Sveriges flaggor, bilder som visar händelser från kriget och minnesplatser. Under föreställningen som leddes av Ekaterina V. och Andres K. demonstrerades etapper av den stora vägen till segern. Vi lyssnade på information och tittade på klipp om hjältestäderna, marskalkar och generaler.   
Scenerna om signalister, sjömän, flygare och sjukvårdare och sorgen av en mor som förlorade sin son, var intressanta för auditoriet. Med hjälp av sånger ”Синий платочек” (Blå duk), ”Kaтюша” (ryskt tjejnamn), ” В землянке” (I jordkojan) och dikt ”Я тебя буду очень ждать” (Jag kommer att vänta på dig) av E. Asadov visades storheten av den kärlek som förde ihop människor under kriget och nu gör dem finare och trevligare. Dessutom uppträdde barn och en musikgrupp från Ödeshög.

Barnen och vuxna tände minnesljus och deltog i en tyst minut, reciterade dikter och sjöng ”Солнечный круг” (Solcirkel) med kören Matrjosjka. Dessutom lyssnade vi på militära sånger och en amatörsång tillägnad till släktingar som är krigsveteraner.

 Vi hade arbetat tillsammans med firandets förberedelse. Vi skrev en anmälan till kommunen samt ett program till unionen av ryska föreningar, skrev och spred affischer, bjöd in gäster, valde klipp och sånger, sydde kostymerna osv.
Det var trevligt att höra positiva bedömningar av gästerna: ”Ni växer med er konst”. Sången ”Спасибо, ребята” (Tack till er, killar) av G. Leps åtföljd med ett videoklipp har gjort djupt intryck på alla. En av de svenska gästerna sa: ”Jag vill ha den i min samling”. ”Klippen om hjältestäderna och marskalkar var begripliga och intressanta” – sa en annan gäst. ”Det är så roligt att barnen uppträder med vuxna” – sa en tredje.    
 
”Vilket bra och logiskt byggt uppträdande! I några delar ville jag även gråta”. ”Vi kan inte göra något så menande och stort”. ”Tack att ni bjöd in mig. Jag kunde minnas mina släktingar som dog i kriget”. ”Hur kunde ni samla vuxna, unga och barn i en grupp?”. ”Allt har gjorts professionellt!”. ”Tack för att ni föreslog att leda föreställningen”, ”Serbien och Ryssland är tillsammans”, ”Jag bugar till er för ert arbete”. Alla dessa bedömningar gör oss nöjda. Vi är glada att berätta historier om de oförglömliga dagarna. Segerparad med deltagare från olika länder visade att Ryssland inte är ensamt!      

 

Text Olga S.

Foto Roman F.

Översatt av Ekaterina V.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0