Sommar 2016 i Moskva

Sommar 2016 i Moskva

     Varje sommar hålls olika utställningar, marknader och festivaler i parker och på torg i Moskva. I somras lyckades jag att besöka några av dem.  

 

 

 

   På Röda torget framför ”GUM” varuhuset hölls utställningen ”Parad av vilda katter”. På så sätt försökte utställningens organisatorer uppmärksamma folk till behovet att skydda den unika naturen av  ryska Fjärran Östern. 

 

 

   Dessutom hade jag tur att besöka den årliga syltfestivalen. Den hölls på olika ställen inklusive Nikolskajagatan. Gatan var dekorerad med sagofigurer. I kiosker, som såg ut som trähus, såldes inte bara olika sorters sylt men också honung, marmelad och handgjorda kökshanddukar och grytlappar. 

 

 

 

 

 

     Det var inte mindre vackert och intressant att promenera på Tverskoj bulevard. Där kunde man gå genom vackra blombågar, ta bilder med gigantiska gröna skulpturer och titta på bilder på en fotoutställning utomhus. Barn kunde klättra på lekplatsen, hoppa på trampolin och spela schack med stora schackpjäser.    

 

 

 

 

 

   Dessutom besökte jag den internationella landskapsarkitekturfestivalen ”Trädgårdar och människor” som hölls på VDNH. På utställningen presenterades verk skapade av landskapsarkitekter från Ryssland och resten av världen.  

 

 
 

                 

   De andra promenaderna i Moskva (i Alexandrovskij sad, Gorkijparken m.m.) gav mig också som vanligt stor glädje. 

 

 
 
 
 
Text och bild Ekaterina V.
 
Översättning Ekaterina V.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0